Dünyanın En Büyük 5 Uçak Kazası
Konu : İlgi Çekici
Uçaklar en güvenli taşıtlar olarak ün yapmasına karşın, insanlar uçak ve kaza kelimelerini beraber telaffuz etmekten çok çekinmiyor. Bunun en büyük nedeni de hem kaza durumunun daha korkunç olması hem de kaza anında diğer taşıtlara oranla çok daha fazla cana mal olması olarak gösterilebilir.
Bu noktadan hareketle Dünya tarihindeki en fazla can kaybına sebep olmuş 5 uçak kazasını sıralayalım.
Buyrun...
5-Chicago’da 25 Mayıs 1973 te American Airline DC-10 uçağında 273 kişi hayatını kaybetti.
O’Hare hava alanından kalkış izini almasının hemen ardından uçağın motoru uçaktan koptu. Kopan motor kanadın kırılmasına neden olarak uçağı bir alev topuna dönüştürdü.
Bu kazanın ardından bütün DC-10 lar hatalı üretim nedeniyle uçuştan kaldırıldı. Fakat 273 kişi için artık çok geçti.
4-Riyad’ta 19 Ağustos 1980 de Saudia L-1011’de 301 kişi hayatını kaybetti.
Uçak Karaçi ye doğru havalandı. Havalanmasının hemen ardından Riyada tekrar yumuşak bir iniş yaptı ama yolcular uçaktan indirilmedi. Eğer mürettebat yolcuları indirmiş olsaydı hiç kimse hayatını kaybetmeyecekti. Uçuş mühendisleri uçağı çalışır durumda tutmaya devam ederek en sonunda yere inişinin 3 dk ardından patlamaya neden oldular.
Bugün kimse mürettebatın o gün uçağı neden boşaltmadığını bilmiyor yahut kaç kişinin oradan canlı olarak çıkarılabileceğini. Her ne kadar bu teknik açıdan bir uçak kazası olmasa da bir uçak içinde meydana gelen en büyük trajedilerden biri oldu.
3-Mt Fuji’de 12 Ağustos 1985 te Japan Air Lines’a ait Boeing 747 de 520 kişinin hayatını kaybetmesiyle sonuçlanan bir kaza yaşandı.
Dikkate değer bir gelişmede Ağustos ayının uçak kazalarının daha sık yaşandığı bir ay oluşu.
Önceleri uçağın düştükten sonraki konumu nedeniyle çok garip bir kaza olduğu düşünülmesine karşın ilerleyen zamanlarda bunun yanlış bir teori olduğu ispatlandı. Uçağın kıç kısmının koptuğu ve bunun da düşerken uçağın kuyruğuna ciddi zarar verdiği, sonuçta uçağın döne döne yere çakıldığı söylendi. İnsan hatasıydı düşme nedeni, ancak hatalı olan pilot değildi. Uçağın arka kısmı en son 7 yıl önce tamir edilmesinden dolayı her an bir kaza beklenebilirdi.
Tamirler son derece beceriksizdi ama uçağın bu kadar uzun süre dayanması da hayret vericiydi.
2-Tenerife’de 27 Mart 1977 de meydana gelen bir kaza. İnsanları tahliye şansı olmadığı gibi diğer kazalardan bir miktar daha farklı olarak düşen bir uçakta yoktu.
Bunun yerine KLM Boeing 747 ve Pan Am Boeing 747 yoğun sis altında aynı anda kalkmayı deneyerek kafa kafaya çarpışıyorlar. Hatalı KLM, uçuş iznini beklemeden kalkmayı deneyince Pan Am la karşılaşıyor, pistte taxi hareketi için izin almak gerekirken. 583 mürettebat ve yolcunun ölmesiyle sonuçlanan bu kaza Avrupa tarihindeki en kötü uçak kazası unvanına sahip durumda.
1- Newyork’ta 11 Eylül 2001 de meydana gelen uçak kazası (yada terör saldırısı, yada bilinçli bir yıkım) Dünya tarihini etkilemiş olması en önemli özelliğidir diyebiliriz. Hatta bu nedenle yapıldığını iddia edebilir, ya da yaptırıldı diyebiliriz.
Böylesi bir konuyu bu başlık altında çözmek mümkün değil. Yıllar içinde bu olayla alakalı olarak çok şey duyacağız daha. Bu listeye girmesinin en büyük sebebi ölen insan sayısının çok fazla olmasıdır.
Binalara çarpan 2 uçakta toplam 246 olmak üzere açıklanan resmi rakamlara göre binada ölenler de dahil edilerek 2974 kişi hayatını kaybetti. Üstelik bazıları hayatlarını canlı yayında kaybettiler.
Sebepleri ve etkileri daha uzun süre tartışılacak.